full-star
full-star
full-star
full-star
full-star
4.2/5(21 beoordelingen)
full-star
full-star
full-star
full-star
full-star
4.2/5(21 beoordelingen)
Wij zijn niet bereikbaar
Bel ons
030 7 400 999

4x tips voor een ijzersterke SEO-tekst

Het is geen geheim dat SEO en content hand in hand gaan. Zonder SEO zou je content ver achterin de SERP (Search Engine Result Page) eindigen. Zonde, want we weten allemaal dat zó ver in de zoekresultaten ranken weinig bijdraagt aan je organische doelstellingen. Maar weinig Google gebruikers bereiken namelijk deze pagina’s. De kans dat zij het antwoord op hun zoekvraag op de eerste pagina van de SERP vinden, is veel groter. Dit is dus the place to be

 

Vaak wordt vergeten dat synergie tussen SEO en content ook de andere kant op werkt. Tot in de puntjes geoptimaliseerde teksten verzekeren je misschien van goede rankings, maar lang niet altijd van conversies. Als je content na de ‘click’ niets toevoegt voor lezers, haken ze af. Een goede relatie tussen SEO en content is zowel voor goede rankings, als voor je conversion rate dus ontzettend belangrijk. In deze blog daarom vier tips voor het schrijven van ijzersterke SEO-teksten. 

 

1. Schrijf in de basis voor je publiek, optimaliseer voor machines

 

Deze SEO-schrijven tip is niet voor niets nummer één. Het lijkt voor de hand liggend, maar nog té vaak produceren merken content om de verkeerde redenen. In de basis wil je je doelgroep voorzien in de informatiebehoefte die op dat moment heerst. Content met als enkel doel ranken in Google, draagt niet bij aan dit doel. Sterker nog, dit kan zelfs een averechts effect hebben. Je zult hoger ranken in de zoekmachines en misschien zelfs de clicks krijgen waar je zo naar verlangt, maar als de content na de ‘click’ geen match is zal de conversie ook uitblijven. Zonde! 

 

Ga daarom eens na wat de wensen en behoeften van je doelgroep zijn in de verschillende fasen van de customer journey. Dit kun je achterhalen door middel van buyer persona onderzoek en een goed zoekwoorden onderzoek. Met deze informatie kun je naadloos inspelen op de behoeften van jouw doelgroep.

 

2. Maak slim gebruik van zoekwoorden

 

De missie van Google is antwoord geven op de zoekvragen van haar gebruikers door middel van waardevolle zoekresultaten. Relevantie is binnen SEO-schrijven dus het toverwoord. Om je teksten als het ware relevant te schrijven voor bepaalde zoekopdrachten, moet je wél weten welke keywords en combinaties je doelgroep gebruikt in de verschillende fasen van de customer journey. Het doen van een grondig zoekwoorden analyse is daarom ook zo belangrijk.

 

In je teksten gebruik je een hoofdzoekwoord, zoekwoordcombinaties en synoniemen. Zo zorg je ervoor dat je tekst relevant is voor de verschillende zoekopdrachten van jouw potentiële klanten. Je hoofdzoekwoord of focus zoekwoord sluit naadloos aan op het onderwerp van de tekst. Dit zoekwoord is dus eigenlijk de rode draad in je verhaal. Maar ook hier geldt: don’t overdo it! Te vaak hetzelfde zoekwoord gebruiken in je tekst wordt niet gewaardeerd door Google. Ook leest het simpelweg niet lekker. Probeer dus een balans te vinden tussen je hoofdzoekwoord en synoniemen. 

 

3. Vergeet je afbeeldingen niet te optimaliseren voor Google

 

Als je je boodschap goed hebt weten te verwerken in een aantrekkelijke tekst en de juiste zoekwoorden hebt toegevoegd, ben je goed op weg. Toch kun je meer doen. Er zijn namelijk meer webpagina elementen rondom of in je tekst, die je kunt optimaliseren voor SEO. Afbeeldingen zijn hier een voorbeeld van. Als je dit goed voor elkaar hebt, zijn je afbeeldingen een extra kans om te ranken in zoekmachines. Niet zozeer op de reguliere SERP, maar in bijvoorbeeld Google afbeeldingen.

 

De crawl robots van zoekmachines kunnen niet zien zoals jij en ik, daarom moet je Google vertellen wat er te zien is op de afbeelding. Hiervoor gebruik je de alt tag of alt tekst. Dit is meestal het extra invulveld bij het uploaden van afbeeldingen op je website. De alt tag benut je optimaal als je Google letterlijk vertelt wat er te zien is in je afbeelding. Wees dus zo beschrijvend mogelijk, en gebruik een focus zoekwoord als dit passend is. Verder is het gebruik van koppeltekens belangrijk, maar kun je lidwoorden en hoofdletters beter achterwege laten.

 

4. Pas on-page SEO best practices toe

 

Naast afbeeldingen zijn er nog veel meer elementen op een webpagina die je kunt optimaliseren. Neem bijvoorbeeld de koppenstructuur in de tekst, interne links en call to actions. De koppenstructuur herken je vaak als de titels en subtitels van pagina’s en alinea’s. Je herkent ze ook wel als H1, H2 en H3 koppen. Deze zijn voor de leesbaarheid van je teksten ontzettend belangrijk, maar ook voor Google. De koppen op je pagina geven Google namelijk een globale indruk van de inhoud van de pagina. Je geeft hiermee dus eigenlijk een korte samenvatting. Dit is ook makkelijk voor de scannende lezers onder ons.

 

Intern linken is zo’n optimalisatie die vaak wordt vergeten, of niet optimaal wordt ingezet. Zonde, want je interne links zijn ontzettend belangrijk voor Google. Je wijst hiermee namelijk de weg en vertelt welke pagina’s belangrijk zijn. Je zet belangrijke pagina’s in verbinding met pagina’s die relevant zijn aan het onderwerp. Navigeren wordt hierdoor voor zowel je website bezoekers als Google eenvoudiger.

 

Last but not least: goede call to actions (CTA’s) zijn ontzettend belangrijk! De CTA is namelijk het element dat je lezers aanzet tot actie. Het doel van SEO is natuurlijk je organische vindbaarheid een boost geven, maar uiteindelijk moet dit bijdragen aan je hoofddoelstelling: omzet. Een CTA kan een actiegerichte zin zijn aan het einde van je tekst, maar bijvoorbeeld ook een button. Vergeet deze niet toe te voegen als het doel van je tekst activeren is.

 

 

Interessant artikel? Wil je meer leren over dit onderwerp zodat jij je website straks ook van ijzersterke SEO-teksten kunt voorzien? Schrijf je dan in voor de SEO-teksten schrijven training! Tijdens deze training ga je in op de werking van Google, het belang van tekstoptimalisatie, zoekwoordenonderzoek en de SEO-schrijven vuistregels. Kortom, een stevige basis voor het schrijven van steengoede SEO teksten.